lördag, oktober 31, 2009

estadio chile

jag träffade en ängel på bussen nyss.
ja, han hette det - ängel. fast på spanska, alltså borde det skrivas Ángel. i alla fall om man ska tro Google translate.
jag vet inte, men han gjorde bara ett så underligt fint intryck på mig.
vi pratade teater och Victor Jara, ängeln berättade att senast han var på teater var i sitt hemland, Chile, och att den pjäs han sett då handlade om Victor Jara och hans musik.
eller om det kanske var så att det till och med var en pjäs gjord av Victor Jara, jag vet inte riktigt för redan där blev jag så exalterad och alldeles tagen.

så precis när han då var på väg att förklara för mig vem Victor Jara var, utbrast jag "jag vet!" och berättade att jag nästan börjat gråta då mamma spelat upp hans tal från fotbollsstadion i Santiago, de där brutala septemberdagarna 73.
pjäsen var helt fantastisk, sa han - ängeln, alltså - och teaterbyggnaden allt ägt rum i är tydligen den största och vackraste i hela Chile.
teater i Chile liksom.
teater, i Chile liksom!
jag som är lycklig bara över att jag ska på Zeina och Nalle i Hallsta på fredag(jag jobbar = gratis inträde = yay!!) blir vimsig av bara tanken.
undrar hur jag skulle må i Chiles största teaterbyggnad.


förmodligen svävandes.
hah, att jag ens sätter ett förmodligen framför.
jag måste i vilket fall verkligen känna efter någon dag.
Sydamerika, hoppas du är lika nyfiken på mig som jag är på dig och allt innanför dina ramar.
eh, ja, bortsett från grillade marsvin och sånt i den stilen. det känns bara lite för absurt.
men jag är ju en sån som till och med finner kött i allmänhet ganska konstigt och onaturligt, så jag lär ju inte ha problem att finna grejer att, vaskamansäga, undvika under mina äventyr där nere.


jag har en ny mössa förresten.
en ceriserosa svamplik sak, tror jag hittat mitt nya hem.
jag har allt mina perioder som liten eremitkräfta jag, flyttar in i mina (stickade) skal tills jag tröttnar.
den här inhandlades på impulsen att jag kände mig tråkig, trött och behövde något som livade upp stämningen inför kvällen.
och visst funkade det! jo tack, alldeles förträffligt faktiskt.

bilder for Lisa, whenever I may find her


Tingsek tyckte den var fin i alla fall, det sa han lite malmökäckt och spontant när han passerade bordet jag satt vid.
och inte nog med det eller att mina röda sammetsleggins faktiskt matchade hans fluga - hela spelningen var underbar!
verkligen, underbart underbar.
lite svårt att beskriva det på något bättre sätt - jag hittar liksom inte riktigt några ord som faktiskt kan.

..för att hoppa i texten lite ostajligt nu, var det faktiskt också en grej Ángel sa.
att han skriver låtar, men mest på spanska för att svenska faktiskt är ett så fattigt språk, på det sättet att vi saknar så mycket som finns i många andra språk.

han berättade att det finns så otroligt många synonymer och ord i spanskan som inte ens går att översättas till svenska, för att vi helt enkelt inte har några svenska motsvarigheter för dem.

men ja, tillbaka till Tingsek och underbart underbar;
just den känslan, att få vara nära så påtaglig och intensiv musikalitet - ren musikalitet - är oslagbar. upprymd, levande, oslagbar.
mm, och vacker! vacker.
jag har sannerligen inte längtat ett halvår förgäves i alla fall.

5 kommentarer:

  1. tja stino. jag vill med dit, fast det vet du nog.

    och apropå din mössa, här har man ju gått och trott ända sen igår att den var tomatröd och här släpper du bomben!

    TINGSEK och hans luriga lilla band <3 de är rara gossar det

    SvaraRadera
  2. :) Smarta tankar! Jag kämpar så gott jag kan med den tid jag har, den ska bli underbar!

    SvaraRadera
  3. om det du skrev om tid som en kommentar på min blogg :D hehe.. gjlömde skriva det..

    SvaraRadera
  4. WHOAAA!!!!!! jag gillaren

    mvh
    nisse kuling

    SvaraRadera