lördag, januari 30, 2010

om ljus i mörker


på min brors soffa, i hans kolsvarta vardagsrum och jag älskar att jag kommer att vakna av de två allra tossigaste korvarna imorgon bitti. förmodligen blir det ett uppvaknande i form av pill i ansiktet och Saga som står bredvid sin lillasyster vid soffan och de säger "Stina, det är morgon nu!" "vill du leka med oss?" och jag som mumlar lite kvavt underifrån täcket att jag "bara ska sova en liten stund till, fråga pappa istället...". alltid när jag sover hos Pär och Anna får jag sova i en Metallica-t-shirt, min bror har ju minsann samlat på sig, eh, ett par under åren. ikväll satt jag runt ett bord och drack rött te. jag skrattade så jag praktiskt taget grät och allt jag kunde känna var att tusan, vilken tur att just dessa kom in i mitt liv, lärde mig skratta. för jag tror verkligen att det krävs lärdomar för sånt där, och känslan av att jag faktiskt får släppa loss och skratta mig själv andfådd, kissnödig och grymtande om jag vill. anywhere, anytime, any mood (ibland är det bästa som finns att skratta när jag egentligen inte är på skratthumör så långt magen kan känna, då det bara kommer i vilket fall). och om jag, låt säga, fortfarande umgicks med mina högstadievänner tror jag inte alls att min vardag, mitt liv, skulle vara så präglat av skratt och varma bröstkorgar som den visat sig bli. ..fast, jag vet inte. men jag vet i alla fall att jag bara inte vet hur jag tackar för en grej så stor, att jag fått just de vännerna jag fått. nu på senare dagar har det gått upp för mig att det här vi har är något väldigt ovanligt och ... ja, värdefullt visste jag ju redan. men ni vet, få förunnat. och jag är så glad, för ni gör mig så lycklig. ni lär mig att skratta och det kommer alltid vara den kunskap jag kommer ta bäst hand om och få mest ut av. aldrig någonsin damma igen, det lovar jag. min tröja luktar bror och ikväll såg vi underbara Where the wild things are och.. det skulle bara vara så skönt att inte vara människa ibland. jag är så trött, mina ögon grumlar ihop och fingrarna likaså. mobilbloggeri alltså! ett himla jobb. nu ska jag lyssna på Time flies med Lykke Li och bara sikta in mig på vad den här natten kommer välja att ge mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar