måndag, november 23, 2009

hjärta och smärta

dagar blir bra eller dåliga.
de blir lyckliga eller sorgliga.

jag vet inte vem som singlade slant och bestämmer sånt, men idag visade sig bli en sorgens dag.
när jag satt på bussen, på väg till skolan, trängde solen genom molnen och färgade hela himlen till dig.
din päls.
allt det vitgråa blev guldigt och beige istället.
solstrålarna lyste verkligen starkt, in genom bussrutan och gick att allt annat än undvika. de nästan kittlade mig över kinden och jag var tvungen att tränga bort allting med intalandet en dag, det är bara en dag. jag måste klara det. till skolan, till Sveriges radio och hem. gråta får jag göra sen.
men vem bryr sig om någonting annat, när man förlorat en bit av det finaste man har?

jag hatar bilar.
du är inte ute och leker, hoppar inte i träden.
du ligger inte i handfatet och får en att sätta igång badkarskranen som väsnas i alla väggar och rör, bara för att man måste tvätta händerna men inte har mage att flytta dig därifrån.
ingen Pix sitter på ställningen utanför och sitter kvar
fastän det regnar eller frostar,
och hur mycket vi än lockar på dig att komma in.



i en liten kartong,
en brun.
där ligger du och lever inte ens.
jag hatar bilar.


jag vaknade en halvtimme innan jag skulle med bussen av att mamma sprang in och försökte stirra ut genom mitt fönster som vetter ut mot parkeringsplatsen.
jag trodde att hon skulle väcka mig och skrek lite halvsluddrigt jag ääär vaken och jag håller reda på tiden!!.
hon var så skärrad, i chock. klev över alla böcker och tidningar på mitt golv, sa ja förlåt, men jag måste kolla - vår granne har hittat Fixxxer död på parkeringen.


...


krasch.

aldrig mer sammetspäls.
jag kommer aldrig mer få se de där skelande tusseögonen, inte den panterlika rosa nosen.

åh, nosen..
som lyckades övertala mig att släppa in den i mitt rum och låta vara kvar. fast det egentligen bara är Pyllon som får komma in och gosa med ugglorna.
men du älskade dem mer, du kunde ju sova nästan en hel dag på min säng.
det var liksom där du fick bli avskärmad från världen,
Fjant och grannkatten Felix som alltid skulle propsas med att elakbusa.
du som var för snäll för att försvara dig, fick stora sår bakom öronen.

lille goset.
nu gråter jag för första gången, bortsett från panikgråtet jag skyfflade bort imorse för att tvingad släppa fram dagen och dess måsten.
och jag saknar dig så mycket.
kommer alltid att göra, vet du.

8 kommentarer:

  1. Men nej.
    Åh, nejnejnej.
    Älskade älskade Stina, åh.
    Alltså,nej. Åh, jag vet inte vad jag ska säga.
    FinastestarkasteDu.
    Jag finns här, jag tänker på dig, finns det någonting jag kan göra? Anything, det är bara att säga till. Alltid finns jag här. Kommer alltid att göra. Oavsett vad som sker.
    Jag önskar att jag kunde krama dig, plocka bort lite ledsamhet - även om det är fint att vara ledsen ibland, det behövs.
    Älskade vännnen
    <3

    SvaraRadera
  2. Åh tussegull :( Jag vet hur det känns. Att aldrig mer få titta in i dom där djupa fina kattögonen och aldrig mer få somna till ett mysigt kurrande. Men det går över, och kissar har det bra i katthimlen, promise.
    <3

    SvaraRadera
  3. Som Bexet säger; kissar har det bra i katthimlen. Lovar att min burriga stora Simba tar emot din sammetspäls, din Pixxxer, med stor tassfamn och jamar ett litet välkommen. Det vet jag att han gör.

    <3 <3 <3

    SvaraRadera
  4. Tack för dom fina orden om FiXXXer, han är verkligen älskad och saknad. Jag lyfte upp honom och försökte värma hans kalla kropp men han blev inte varmare hur mycket jag än kramade och grät. Mina tårar blandades med blodet från hans nos och jag kommer aldrig glömma den dagen då någon tog våran Fix ifrån oss.

    SvaraRadera
  5. åh hjärtat. han såg precis ut som min lilla bebis, och jag vet hur det känns att något sådant gosigt, dom finaste tusseögenon i hela världen, pälsen som är mjuk och fin, när man känner den kalla nosen mot sin varma kind, letar sig och gosar sig in, inte finns längre.

    hjärtat brister. och man vill göra allt i sin makt att få ha kvar lilla kisse.
    och jag tror säkert vi kommer få se lilla Fixxxer och oliver sen, i våra drömmar.
    I promise <3


    du är mitt fina lilla älskade hjärta!

    SvaraRadera
  6. men fisekorven :( fäller en liten tår här för kissens skull. och för din. att bearbeta sorg är så svårt, men du klarar det! jag finns här som lite backup om du känner att det behövs. pussis

    SvaraRadera